Gedeeltelijk versterkt gebouw - het vormingstation - centraal op spoorwegterreinen te Merelbeke.
Centraal op de huidige spoorwegterreinen te Merelbeke, kan men nog een gedeeltelijk versterkte structuur terugvinden. Het gebouw maakte deel uit van een drietal gebouwen, vrij kort bij elkaar op deze lokatie. Van deze drie structuren werden er in de loop van 2012 twee gesloopt zodanig dat enkel deze gedeeltelijk versterkte structuur, eveneens in ver afgetakelde vorm, nog is overgebleven. Het was toen wel al duidelijk dat deze structuur in zijn huidige vorm geen lang leven meer was beschoren. Ook deze structuur is ondertussen gesloopt en verdwenen.
Ook over deze structuur is er is zeer weinig info terug te vinden. Gezien het versterkte gedeelte grote gelijkenissen vertoont met de administratieve bunker naast het huidige spoorwegstation, valt het te vermoeden dat ook deze structuur zal gebouwd (en alvast verbouwd zijn, rond 1943 in opdracht van de Duitse bezetter. Voor de historische redenen van de bouw van dergelijke structuren op grondgebied Merelbeke station, verwijs ik jullie dan ook terug naar de algemene beschrijving van deze structuren rond Merelbeke station.
Dit gebouw was het centrale organiserende complex binnen deze spoorweginfrastructuur. Het gebouw bevatte dan ook de burelen van het betrokken personeel, een fietsenstalling (links als je binnenkwam) en daaraan gekoppeld een electriciteitskabine. De kamer volledig achteraan was de kamer van de regelaar. Deze regelde alle bewegingen op de vorming, bv welke trein op welk spoor diende te komen, hoe ze op elkaar dienden aan te sluiten en hoe ze opnieuw aan elkaar gekoppeld dienden te worden.
Op de rechter kant van de hoofdgang had je het bureel van de Eerste Hoofdwachter. Deze nam de verdeling op zich van de Hoofdwachters en de Fourgons. De hoofdwachter bevond zich in een kleine bagagewagen (een fourgon) die verplicht aanwezig was bij elke goederentrein, hoe klein ook. Deze bevond zich meestal achteraan de goederentrein.
Daarachter was het bureel van de Eerste Factagechef en daarachter nog dit van de Eerste Adjunct. De Factagechef stond in voor de werkplanning van het personeel. In totaal waren er op Merelbeke 6 ploegen Factagepersoneel. 3 in de Vorming Noord en 3 in Melle 3.
Het is deze electriciteitskabine en de ruimte van de regelaar die heel duidelijk heel wat sterker was gebouwd dan de rest van het gebouw. Een groot verschil is in dit geval dat het gebouw niet opgetrokken was in gewapend beton maar hoofdzakelijk in baksteen. De muren zijn allicht even dik als deze van de bunker aan het station. Wel zie je, zeker aan de electriciteitskabine nog gebruik van mogelijks nog niet gebruikte en overtollige Formsteinen. Dit waren gedeeltelijk holle betonblokken die dan na het vermetsen onderling verbonden werden met wapeningsijzer en daarna volgestort met beton.
|